صبا ویژن
طنیــن یـاس
منوی اصلی
مطالب پیشین
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز : 10
  • بازدید دیروز : 2
  • کل بازدید : 112249
  • تعداد کل یاد داشت ها : 92
  • آخرین بازدید : 103/2/5    ساعت : 9:15 ع

 

وقتی اقدامات فرهنگی ثمر می دهد!               امروز ناجا مانندمدافعین روزهای اول جنگ تحمیلی تنهاست
 
سال‌هاست که مسئولان از نفوذ مدهای غربی در میان جوانان نگرانند و برای پیشگیری از روند رو به قهقرای وضعیت مد در کشور قانون ساماندهی مد و لباس، سال 85 مصوب شد قانونی که از همان روز اجرا تاکنون در زیر خروارها خاک مدفون شده است و هیچ کس حتی برای آن فاتحه‌ای نمی‌خواند.

مدهای غربی سال‌هاست که در خانه‌های ایرانیان جا خوش کرده‌‌‌اند؛ لباس‌هایی برگرفته از فرهنگ بیگانه تن پوش دختران و پسران را شکل می‌دهد و در این میان آنقدر سرگرم موضوعات سیاسی شده‌ایم که متوجه نیستیم جوان امروزی تا چه اندازه با پدر و مادر خود متفاوت شده و چگونه ضد ارزش‌ها برایش به یک ارزش تبدیل شده است.

در سال 85 نمایندگان مجلس پس از حس کردن خطر نفوذ مدل‌های غربی به کشور و جایگزینی آن با مد‌های ایرانی پا به رکاب شده و قانون ساماندهی مد و لباس را مصوب کردند؛ قانونی که فقط بر روی کاغذ نوشته شد و هیچگاه رنگ اجرا را به خود ندید چرا که اگر شاهد همکاری مناسب میان نهادهای مسئول در راستای قانون ساماندهی مد و لباس بودیم هم‌اکنون وضعیت حجاب و پوشش در سطح شهر چنین نبود.

طبق قانون ساماندهی مد و لباس کارگروهی برای ساماندهی وضعیت مد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأسیس شد و نهادهایی همچون وزارت آموزش و پرورش، بازرگانی، صنایع، صدا و سیما و سازمان مدیریت برنامه ریزی پا به رکاب شدند تا وضعیت پوشش در کشور را سامان دهند اما عزمی که کامل جزم نشود سرانجامی جز شکست نخواهد داشت و اینگونه است که پس از گذشت 5 سال از تصویب قانون ساماندهی مد و لباس وضعیت پوشش در کشور سامان نیافت.


وزارت ارشاد و ناکامی در ترویج نمادهای ایرانی و اسلامی
-----------------------------------------------------------------------

وزارت ارشاد در قانون ساماندهی مد و لباس وظایف متعددی از جمله ساماندهی فرهنگی و هنری طراحان پارچه و لباس کشوردر قالب حمایت از ساختار مناسب از جمله تشکیل خانه طراحان پارچه و لباس ایران، اعمال تمهیدات لازم برای ترویج و تبلیغ نمادها پارچه و لباس ایرانی و اسلامی را بر عهده دارد.

وزارت آموزش و پرورش و فراموشی جشنواره سالانه لباس مدارس
------------------------------------------------------------------------

آشنا کردن دانش‌آموزان با شیوه‌ها و مظاهر تهاجم فرهنگی غرب به ویژه در زمینه اشاعه و القای الگوهای رفتاری و ترویج مدگرایی کاذب در پوشش و آرایش، فراهم کردن زمینه‌ طراحی‌های متنوع برای لباس دانش‌آموزان، معلمان و کارکنان مدارس و برگزاری جشنواره سالانه لباس مدارس وظایف وزارت آموزش و پرورش در راستای ساماندهی مد و لباس هستیم.

وزارت بازرگانی و تسهیلاتی که اعطا نمی‌شود
---------------------------------------------------

وزارت بازرگانی در زمینه ساماندهی مد و لباس وظایف متعددی از جمله حمایت از طراحان و تولیدکنندگان پوشاک اسلامی، شناسایی تولیدکنندگان و فروشندگان موفق در زمینه تولید و عرضه لباس‌های مناسب اسلامی و اعطای تسهیلات به آنها، پیگیری وضع و اعمال تعرفه‌های گمرکی بر واردات تجاری پوشاک و پارچه‌های خارجی بر اساس قانون و مقررات صادرات و واردات را بر عهده دارد.

وزارت صنایع و تولیدکنندگانی که حمایت نمی‌شوند
--------------------------------------------------------

حمایت از کارخانه‌ها و تولیدکنندگان لباس‌های منطبق با الگوهای ایرانی و اسلامی به‌خصوص چادر با کیفیت، فراهم کردن امکان ارتباط مؤثر طراحان پارچه و لباس‌های اسلامی با کارخانه‌های نساجی و تولیدکنندگان لباس برخی از وظایف وزارت صنایع در راستای ساماندهی مد و لباس است.

سازمان صدا و سیما و شکست محض در ترویج الگوهای پوشش ایرانی و اسلامی
-----------------------------------------------------------------------------------------

صدا و سیما نیز طبق قانون ساماندهی مد و لباس وظایفی از جمله ترویج الگوهای مناسب پوشش منطبق با ارزش‌های فرهنگی، اسلامی و ملی در فیلم‌ها و برنامه‌های مختلف، تهیه و ترویج برنامه‌های تلویزیونی برای معرفی و ترویج نمادها و الگوهای پارچه و لباس ایرانی و بومی مناطق مختلف کشور را بر عهده دارد.

سوء مدیریت‌ها مانعی در دستیابی ایران به رتبه نخست مد اسلامی
---------------------------------------------------------------------------

فرحناز قند فروش عضو کمیته تحقیق و پژوهش کارگروه ساماندهی مد و لباس در گفت‌و‌گو با خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا» معتقد است: ایران می‌تواند با طراحی مدل‌های اسلامی، در منطقه حرفی برای گفتن داشته باشد اما به دلیل برخی سوء مدیریت‌ها، در این حوزه پیشرفت نکرده و نتوانسته‌ایم تعیین‌کننده مد اسلامی برای کشورهای منطقه باشیم.

تعدادی زیادی از نمایندگان مجلس و فعالان حوزه مد و لباس معتقدند که ساماندهی وضعیت مد در کشور به طور کامل فراموش شده است و کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد نیز عملاً در تعطیلی به سر می‌برد.

فاطمه رهبر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در همین رابطه معتقد است: وزارت ارشاد وظیفه ساماندهی مد و لباس را به معاونت هنری این وزارتخانه سپرده اما این معاونت به دلیل مشغله بالای کاری، هیچ‌گاه فرصت رسیدگی به مسئله مد و لباس را ندارد و این موضوع را به طور کامل فراموش کرده و کنار گذاشته است.

وی می‌افزاید: متأسفانه این کارگروه به صورت پراکنده فعالیت می‌کند یعنی در برخی مواقع فعالیت خوبی دارد و در مواقع دیگر کاملاً تعطیل است. وی افزود: عدم استمرار فعالیت‌‌های‌ کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد باعث می‌شود تا حرکت مناسبی برای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه صورت نگیرد و به همین دلیل شاهد این موضوع هستیم که وضعیت حجاب در جامعه هر روز بدتر از قبل می‌شود.

پارک فناوری مد و لباس وعده‌ای که هیچگاه عملی نشد
---------------------------------------------------------------------

رهبر معتقد است که پارک فناوری مد و لباس می‌توانست مکان مناسبی برای جمع شدن فعالان حوزه مد در کنار هم و طراحی پوشش مناسب در جامعه باشد اما وزارت ارشاد تنها وعده افتتاح این پارک را داد و هیچگاه آن را به مرحله اجرا نرساند.

تعطیلی ساماندهی مد و لباس
----------------------------------------

لاله افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی نیز ساماندهی مد و لباس در کشور را تعطیل دانسته و می‌گوید: طبق قانون نهادهای مختلف از جمله وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما وظیفه دارند تا لباس‌های ایرانی و متناسب با فرهنگ ملی را ترویج دهند اما عملاً هیچ تلاشی را در این زمینه انجام نمی‌دهند.

وی بیان می‌کند: بازار لباس و مد در کشور جای انتقادهای بسیاری دارد چرا که اکثر لباس‌های موجود در ویترین مغازه‌ها برگرفته از مدل‌های غربی است و به ندرت می‌توان لباسی متناسب با معیارهای ایرانی و اسلامی یافت. 

بنابراین گزارش، رهبر معظم انقلاب سال 81 فرمودند: «بنده با مد خیلی موافقم جزء آدم‌هایی هستم که به مد گرایش دارم اما مدی که از داخل جوشیده باشد چون مد یعنی ابتکار و نوآوری نه چیزی که از بیرون بیاید مد آرایش مو و لباس و حرف زدن ما، همه‌اش دارد از بیرون می‌آید.»

این سخنان رهبر معظم انقلاب نشان از اهمیت مسئله مد در کشور دارد و تائیدی بر نفوذ فرهنگی غرب به کشور است اما ساماندهی وضعیت مد و لباس همچنان جزء دست آخرترین دغدغه‌های مسئولان است.





نوشته شده توسط : مرضیه علی بیگی بنی